fredag, november 14, 2008

Musikbranschen: Korv med bröd 30kr

Det vore kul om musik- och filmbranscherna någon gång skulle kunna inse att de själva är en del av problemet med olaglig nerladdning. Framför allt gäller det att man är monopolister som tar ut ockerpriser.

Det är inte så att människor inte vill betala för sig. Tvärtom, människor vill göra rätt för sig. Det är bara det att de vill göra det till ett rimligt pris. Det har med vår psykologi att göra. Vi har en inbyggd uppfattning om vad som är ett ungefärligt "fair price". Ett sådant har vi haft lika länge som vi har bytt varor och tjänster med varandra. Vi känner på oss vad som är ett rättvist byte, och vad som inte är det. Men om priset som begärs går utanför vår uppfattning om fair price, blir många ovilliga att betala, även om de har råd.

Ett exempel: Vad är ett fair price för en helt vanlig kokt korv med bröd? De flesta skulle nog säga 10-15 kr. Upp till 20 kan man nog acceptera. Men 30 kr? Även om man är hungrig, och även om man förstås har råd att betala 30 kr, så tar det verkligen emot att betala ett sådant pris, för det känns inte som ett rättvist byte, man får inte valuta för pengarna. Det känns som att man är en sucker som betalar för mycket.

Med dyrare saker är det förstås annorlunda, med en platt-tv bryr vi oss inte om en tia hit eller dit, eller en hundring för den delen. Och är det en bostadsrätt kan vi tänka att "ah, vi klämmer till med hundratusen till". Så länge priset ligger inom intervallet av vad vi uppfattar som fair price. Och lyxprylar handlar ju om status och att visa för andra vad man har råd med, så det är en helt annan situation psykologiskt.

Problemet med musik och film är att branscherna ofta lägger sig i överkanten eller något utanför vår inbyggda uppfattning om fair price. Eftersom de har monopol på just sina artister och filmer, försöker de som alla andra monopolister att ta ut så höga priser som det bara är möjligt.

Men samtidigt vill de inte ha så höga priser att ingen köper. Därför lägger de sig i ett prisläge som är inom vissa personers fair price-intervall, nämligen de köpstarkas. Däremot hamnar de utanför mindre köpstarkas intervall, ungdomars till exempel. Dessa kommer att känna att en CD för 200 spänn är ett ockerpris, det känns inte som ett rättvist byte. Ett annat exempel är förstås folk i mindre köpstarka länder, exempelvis Kina. Det är verkligen inte konstigt om dessa piratkopierar mycket.

Dessutom kommer den som verkar ta ut ett ockerpris förstås att ses som något av en skurk. Och det känns förstås mycket enklare, moraliskt sett, att stjäla från en skurk.

Få skulle nog stjäla en korv av någon som tar en tia. Men en som tar trettio? Fortfarande skulle majoriteten låta bli, men andelen som skulle tänka "det kan han gott ha" skulle nog öka kraftigt.

Intrycket av branschen som skurkar förstärks förstås av de drakoniska straff som bolagen vill utkräva av fildelarna. Det handlar om hundratusentals kronor, i USA om miljonbelopp. Få andra än branschen själva uppfattar väl sådant som proportionerligt. Snarare kommer man att tänka på maktmissbruk.

Vad branschen behöver göra om de vill sälja mer, är helt enkelt att lägga sina priser inom ungdomarnas fair-price-intervall. Vilket antagligen innebär ungefär en halvering av priserna. Att ladda ner en låt bör kosta max 5 kr. Gör som IKEA, tjäna pengar på stora volymer och låga priser istället.

Bokbranschen däremot ligger antagligen helt rätt när det gäller pocketpriserna. 50-60 kr, det är ett fair price för några timmars läsning. 100-120 kr däremot...nog skulle det ta emot?

Sedan måste man förstås jobba mer med nya kanaler för att locka köpare. Själv köpte jag nyligen skivor efter att ha botaniserat bland gamla musikvideor på youtube, och det är jag knappast ensam om. Branschen borde göra det möjligt att göra på ett liknande sätt med deras musikarkiv, att man till exempel får lyssna på en låt om man ser en reklamsnutt först. Det man hittar och gillar kommer man att köpa, bara priset känns rimligt.

DN DN DN DN DN DN SVD SVD SVD SVD SVD SVD SVD SVD

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jupp håller med. Skivbolagen tror också att folk skulle köpa de låtar som folk laddar ner, vilket är helt fel. Det är som tänka att de filmer som visas på TV, inte skulle sändas, så vips skulle alla springa ut köpa den på DVD... Det funkar inte riktigt så.

Skiv och filmbolagen (och nu senast bokförlagen) är som ett par barnungar som insett att de försökt lura folk på pengar med överpriser i alla år, och fortsatt med det trots att världen förändrats. Nu surar de för att de själva missat tåget och skyller på alla andra att det är deras fel och de ska betala för deras egna fel....
Nu vill de till och med IPRED:a (eller OFREDA) alla sina kunder genom att ta bort deras grunläggande rättigheter så att de måste betala oavsett om de vill ha produkterna eller inte...
Usch!

Anonym sa...

haha, klockrent !

stämmer så bra in, själv köper flera pocketböcker i månaden just för att det ligger på en 60 spänn, det betalar jag gärna, detta gör även att jag köper mycket böcker som jag sen inte gillar, man kan ta risken att köpa en bok som man inte nödvändigtvis läser med det priset, dock ska en cd ha en jävla massa bra låtar för att man ska köpa den, har hänt allt för många gånger i yngre år att man köpte en CD för 150 spänn som man sedan gilla 1 eller 2 låtar av (av totalt 10låtar),blir lite oproportionerligt att betala sådana summor för några minuters nöje.

Anonym sa...

Om man inte gillar priset på en vara så är det klart att man snor den.....eller?!?!? Helt ärligt....jag arbetar inte på skivbolag.....men typ 150-180 kr för en CD....är det så mycket.....ja förmodligen tycker man det om man vant sig vid att inte betala. Dags för många att göra rätt för sig. Äntligen!

Kristian sa...

Anonym nr 2:

Det är inte så att jag försvarar att göra något olagligt.

Det jag säger är att musikbranschen skjuter sig själva i foten med sin prissättning.

Jag förklarar effekterna av den, och dessa kan man sedan tycka vad man vill om.

Om branschen tog mer hänsyn till människors psykologi skulle de antagligen tjäna mer pengar på sikt.

Särskilt när hundratals miljoner människor i Kina, Indien, Brasilien osv börjar ladda hem. Tror du att de kommer att vilja betala en tia per låt?

Om branschen är smart, så kommer de att ge dessa människor incitament att bli betalande konsumenter.

Om inte, så kommer de att ha några hundra miljoner piratkopierare på halsen.

Inlägget handlar inte om vad som är moraliskt, utan vad som på lång sikt är rationellt för branschen.

Lars-Erick Forsgren sa...

japp,
skrev detta och annat om det
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/11/vem-stjl-vem-ska-ha-ersttning-hur-varfr.html

47:an sa...

Är 61 år ända sedan magnettrådspelaren på 1950 talet har man kopierat och spelat in dels från någon kompis skiva eller från radio.Skillnaden är att då fanns inte alla mellanhänder som finns i branchen idag där är flera mellanhänder som skall roffa åt sig.
Titta på läkemedelsindustrin som får kopiera mediciner bara dom är billigare än de som har tagit fram medecinen där gäller inte patentet mer än viss tid sedan är det ok att kopiera med regeringens goad minne men så fort det gäller vanligt folk skall det klämmas åt

ontimer sa...

Det verkar som om konstnärer och artister är helgalna. För mig är det enkelt. Har du inte en produkt som går att sälja får du antingen sälja den på ett annat sätt eller hitta på en ny produkt. Det som sker nu är att en lag ska tvinga folk att acceptera förlegade produkter och förlegade affärsmodeller. Helt galet...

Anonym sa...

sen vad som glöms bort är att många idag inte använder sig av cd-skivor alls. Jag är inte intresserad av det formatet alls längre. Även om en skiva sänks till 5 spänn är jag intresserad. Jag vill ha min musik digitalt.

Anonym sa...

Eh...en cd-skiva är väl förvisso musik (eller annan data) i digital form...eller har jag fattat helt fel?

Till själva saken: det är ingen mänsklig rättighet att köpa en cd-skiva till ett visst pris. Om man tycker cd-skivan är för dyr får man låta bli att köpa. Därmed har man inte heller någon rätt att ladda ner den från nätet.

Av någon bisarr anledning har en hel del människor, antagligen i första hand 80-talister, fått för sig att deras "rätt" att fritt kopiera eller distribuera upphovsrättsskyddat material. Vilket det natruligtvis inte är. Herregud, kids, lägg er energi på något vettigt politiskt projekt istället, typ vad gör vi åt klimatförändringarna, istället för att rösta på Piratpartiet.

Kristian sa...

Upphovsmannen, om ditt inlägg är riktat till mig kanske du skulle ta och läsa mitt tidigare svar, dvs kommentar nr 4, en gång till.

Unknown sa...

Som aktiv musiker kan jag ju inte undgå att ta del av debatten och jag måste instämma med flera tidigare inlägg. Det är till största delen musikbranschens eget fel att vi är där vi är. Jag försvarar inte illegal fildelning men att ta ca 200kr för en skiva är skandalöst och jag förstår att många får lite Robin Hood-känsla. Jag själv en av dom. Om bolagen istället skulle sänka priserna (som dom lovade när cd-skivan kom ut på marknaden) så tror jag att man skulle nå många som helt enkelt tycker att bolagen tar ockerpriser för produkterna idag. Man kan inte nå alla på detta sätt men trots allt tror jag att många vill göra rätt för sig, i synnerhet om det är skäliga pengar vi pratar om. Som någon sa så vill man inte betala 200kr för en skiva med 10 låtar där en eller två låtar är bra. Att lagstifta om något som går att lösa på "fredligt" sätt är som att straffa oskyldiga.

Anonym sa...

Och ett fair price är...tadaa...0 kr! Dvs "marknaden" anser att 0 är ett bra pris för musik, film och böcker. Och marknaden kan ju inte ha annat än rätt eller hur?

Unknown sa...

Ja det är klart tycker man att all musik som släpps idag är skit kan jag förstå att man tycker 0kr är skäligt. Tycker man dock att en del är bra så borde det väl rimligen kosta något iaf, dock inte 200kr. Media har ju också alltid rätt..... eller? ;-)