fredag, augusti 22, 2008

Officerare saknar moralisk ryggrad

Så har det hänt igen då. En värnpliktig har dött på en övning, och återigen vägrar officeraren som orsakade det hela att känna något som helst ansvar.

Den ryggradslöse ifråga har uppenbarligen givit en felaktig order, och försöker sedan i efterhand påstå att det var en "låtsasorder". Jag tror att de flesta inser hur genomskinligt det är. Att blanda in "låtsasordrar" i övningar med skarp ammunition vore ju ren galenskap.

Det riktigt vidriga i mina ögon är dock inte att han gör ett misstag. Sådant kan hända, tyvärr. Det vidriga, ruttna och avskyvärda är att han försöker komma undan sitt ansvar.

Genom detta gör han familjens och kamraternas lidande värre, och dessutom skämmer han naturligtvis ut försvaret.

Vad är det våra officerare lär sig på utbildningen? Att aldrig ta ansvar för misstag och istället skylla på andra? Inte konstigt då att försvaret är så sanslöst ineffektivt med våra skattepengar.

Jag måste säga att jag är pessimist angående försvarets möjligheter att lösa sina problem. Det finns alldeles för många ruttna äpplen i officerskåren, som hålls om ryggen av de andra.

Jag minns hur det var när jag gjorde lumpen. Massor av officerare som bara tycktes driva omkring och inte uträttade något. Som hade flyttats dit från andra förband eftersom de inte kunde avskedas, och som man inte hade användning för. Och ändå var det massor av luckor i utbildningen. Själv fick jag till exempel mycket träning i hur man monterar upp en kulspruta, men jag fick aldrig tillfälle att skjuta med en. Jag skulle chefa över ett antal, och jag fick lära mig deras uppgifter, men det var ingen som utbildade mig i mina uppgifter, för det var det ingen som kunde. Eller det kanske det fanns, men det var ingen som brydde sig. Ett stort jäkla slöseri med tid alltihop.

Samma sak på högkvarteret. En massa meningslösa överstelöjtnanter som bara vänder papper. Ingen reagerar mot allt det som är fel, för allihop tänker bara på att skydda sitt eget jobb.

3 kommentarer:

Anonym sa...

det verkar vara ytterligare ett fall av inbördes beundran och att skydda varandra, nepotism kallas det.

ett typiskt svenskt drag, att ingen ska ställas till svars, ingen ska behöva ta ansvar. man skyddar
varandra och är rädda. en tveksam utredning tillsätts och när befälet upptäcker sitt misstag döljer
han sig bakom något så oerhört udda som en "låtsasorder"

nej, låt order vara order och misstag vara misstag

Anonym sa...

Och att skylla på Båtchefen som de gör i artikeln är ju ett skämt. Han fick ordern och dubbel kolla även om det stämde. Därefter åkte båten in. Felet ligger ligger hos övat befäl som inför en skarp övning myntar ett nytt uttryck - "låsasorden". Det är även märkligt att inte blågult(övningsledningen) påpeka att en låsasorder inte är på plats vid ett sådant tillfälle.

Anonym sa...

Kolla fakta innan ni uttalar er. Det är media som myntat uttrycket "låtsasorder". Att en militär övning har spelade ordara är inget ovanligt. Alla får dom säkerhetsordar som inte under några omständigheter får brytas. Detta har gjorts med tragiska resultat, men att sitta med åsikter när man inte har insikt i frågan är bara lite naivt. Låt utredningen ha sin gång. Dom som gör bedömningarna där vet iaf vad dom susslar med.