tisdag, augusti 05, 2008

För övrigt anser jag att samverkanspunkterna bör förstöras

Debatten om FRA rullar på, och det är egentligen rätt underligt att det blir så mycket tjafs om en sak: huruvida det är frågan om massavlyssning eller inte.

För vad förslaget innebär är tydligt: Det ska upprättas "samverkanspunkter" där all trafik som passerar landets gräns ska filtreras. Detta är solklart.

Så egentligen tycks mycket av debatten handla om huruvida massfiltrering ska kallas massavlyssning. Är det alltså bara ett meningslöst tjatter om språkbruk? Eller bygger det på någon djupare felförståelse, lagförslaget var ju uppenbart författat av någon tekniskt okunnig i alla fall.

I vilket fall, det vore kanske bättre att genomgående använda ordet "massfiltrering", så att debatten inte stannade upp på den punkten hela tiden.

Nåja, jag känner mig klar över hur jag ska göra med partimedlemskapet i alla fall. Blir det samverkanspunkter så går jag ur, ingen tvekan om den saken.

Om eländet verkligen upprättas, kanske det vore ide för motståndarna att avsluta alla sina offentliga uttalanden lite som gamle Cato i Rom brukade göra, dvs:

"För övrigt anser jag att samverkanspunkterna bör förstöras!"

På latin skulle jag tro att detta blir ungefär:

"Praetarea censeo puncta colligo esse delendam!"

1 kommentar:

Anonym sa...

Man kanske ska ersätta orden massavlyssning och massfiltrering med ordet masskopiering?

Ordet kopiering verkar ju de flesta förstå innebörden av...

För övrigt anser jag att samverkanspunkterna bör förstöras - innan de kommer på plats.